
LIGUE TUNISIENNE POUR LA DEFENSE
DES DROITS DE L’HOMME

(LTDH)
(TUNISIAN ORGANISATION FOR THE DEFENSE

 OF HUMAN RIGHTS)

MEDIA UNDER WATCH

TUNISIA – May 2004



CONTENTS

Preamble
Introduction

I – A Repressive Legal System
II – Violations of the Exercise of the Freedom of Expression
III – The Audiovisual Sector : Opacity and a Travesty of Openness
IV – Opposition Press and Opinion Press
V – Internet Under Watch



PREAMBLE

On the occasion of the celebration of the International Press Day in 2003,
LTDH issued a report entitled “Press in Distress”. The report underscored
our wish to make of such publication a yearly tradition.

As part of our endeavour to give concrete expression to this wish, we are
now proposing to the militants, democratic forces, as well as the authorities,
this second report which relates to the situation of information, across the
board, from May 2003 to 30 April 2004.

We would like to thank, in particular, Mrs. Souhayr BELHASSAN and
Messrs. Larbi CHOUIKHA, Lotfi HAJJI, Rachid KHECHANA and Slah
JOURCHI, who had drafted the contents of the report which was then
revised and amended by LTDH Executive Committee.

We would also like to thank them for having undertaken to present the report
for the year 2003 to the militants of LTDH in the various sections in the
inner country.

This action has contributed appreciably in sensitising our militants to the
importance of this subject and to the need for further action in order to
promote the freedom of expression, of the press and of information.



INTRODUCTION

With regard to the information and the media, the year 2003 – 2004 has been
marked by two opposite attitudes : the attitude of the authorities which is
characterised not only by a continual strict control over expression spaces,
but also—and above all—by ruthless repression against young Internet users
and passing heavy prison sentences against them; and the attitude of civil
society and of the leading democratic opposition parties which is marked by
an increasingly sustained mobilisation to denounce a takeover by the State of
the audiovisual sector and the information channels.

The violations and infringements of the freedom of the press—under various
guises—have continued to prevail in the media sector. This report presents
only examples and testimonies that have been gathered and checked by
ourselves.

The latest development in this regard has been the design of a legislative
system which further restricts the exercise by the citizens of the freedom of
information and expression and their use of communication technologies.
We have sought to collect the various texts and, more particularly, to bring
out their impact on our basic freedoms, especially those related to the
freedom of information and of expression.

The heavy sentences pronounced in April 2004 against eight young people
from the region of Zarzis, under the pretext that they had had access to
documents on the Internet, as well as the trial of Zouhaïr YAHYAOUI,
animator of the site “Tunezine”, are instances that alert us to an extension of
censorship to the modern means of communication.

At the same time, the supervision or prohibition of access to Internet sites
remains in force, and one is entitled to wonder to what extent the
confidentiality of personal communications is still observed. It is precisely in
this context marked by several restrictions on the use of the Internet that
Tunisia prepares to host the second phase of the World Summit for the
Information Society (WSIS) due for 16-17-18 November 2005. The Tunisian
human rights militants fear that this “information society” may well turn into
a “surveillance society” where freedoms and human rights are particularly
endangered. Civil society wishes to take part in these discussions so that the
stakes relating to the information sector would not be confined to the mere



technical, security or even economic concerns and, above all, so that the
principles of observance of private life, human dignity and individual
freedoms, in general, would not end up being sacrificed.

While during recent months, the official authorities claim to have opened up
the audio-visual sector to private initiative, the absence of clear and strict
provisions and, especially, that of a regulatory body which is independent of
the State and credible in the eyes of the citizens, leaves us rather uncertain
and doubtful about the nature and scope of state “withdrawal” from this
sector.

The monolithic character and the flatness which mark the public radio
stations and TV channels are even a greater reason for concern. The main
representatives of civil society, as well as part of the opposition, are
excluded from them, and the Tunisian spectator has no other choice but to
turn to satellite channels. More and more voices are making themselves
heard to denounce the takeover by the party-State of all information
channels. The mobilisation for free expression thus takes on an
unprecedented scope.



- I - A Repressive Legal System

Although the range of repressive laws that curtail the freedom of expression
and criminalize opinion offences is already quite well-furnished, the year
2003 has been marked by the promulgation of laws of an unprecedented
serious character in terms of their violations of the right to information.

- The anti-terrorism law

Law 75, dated 10 December 2003, and relating to “support to the
international efforts in matter of the fight against terrorism and money
laundering” is, indeed, without precedent.

The said law violates the fundamental rights of the citizen and the pacific
action of civil society, trade unions and political parties. It is seriously at
variance with the principles stipulated by Article 8 of the Constitution, the
Universal Declaration of Human Rights, the convention on Human Rights
Defenders and the International Conventions ratified by the Tunisian State.

- Whoever uses the name, symbol or any other sign likely to contribute
in making recognisable the members or the activity of a terrorist
organisation is liable, under the terms of the present law, to be
sentenced as a terrorist;

- Shall equally be considered as an act constituting a terrorist crime, any
agreement between two or more persons, to execute an act considered
by the law as a terrorist act, even if this act has not been initiated, and
this whatever the means used thereto.

Accordingly, expressing an opinion, using the picture of a person or an
acronym, calling a meeting or a demonstration, or publishing an article,
would be enough to incur upon a person a sentence under the anti-terrorist
law.

Any person, even one that is under the obligation of professional secrecy,
such as a lawyer, who would not immediately pass on to the relevant
authorities any information related to terrorist acts, which such a person
might have gathered cognisance of, is liable to a prison sentence ranging



from one to five years and to a fine ranging from one thousand to five
thousand dinars.

The Tunisian Bar has considered this article, in particular, as an
unprecedented violation of the principle of professional secrecy without
which the exercise of the profession of lawyer would be unimaginable.

In an attempt to prevent the professionals of the information sector from
playing their role vis-à-vis public opinion, the law stipulates a prison
sentence of five to twenty years and a fine of five to fifty thousand dinars
against any person that would deliberately reveal information likely to
identify the parties involved in a case considered as of a terrorist nature.

It is worth pointing out that the said law, which has not formed the subject of
public discussion before its adoption by the parliament, stipulates a prison
sentence of six months to three years and a fine of five to ten thousand dinars
against any leaders and representatives of associations, trade unions or
parties that would fail to comply with its restrictions.

- The Telecommunications Code

The Telecommunications Code, issued on 15 January 2004, has come to
restrict and control the use of radio frequencies and private communication
networks.

The assignment of radio or TV broadcasting frequencies has been entrusted
to “Agence Nationale des Fréquences” (National Agency for Frequencies”,
under the supervision of the Ministry of Communications (Article 48).

Any unauthorised use of such frequencies incurs a prison sentence of six
months to five years and a fine of one thousand to twenty thousand dinars
(Article 82).

- The Press Code

The Press Code has preserved its overriding repressive1 character, since—in
addition to the sentences incurred by printing houses and editorial directors
for such “crimes”, considered as minor offences in other legislations—the
authorities have transferred certain articles of the Press Code to the Penal
Code, considering this amendment as a step forward in liberalising the
situation of the press.

                                           
1 Cf. LTDH Report entitled « Press in Distress », 2003.



Moreover, a new section was added to the Code in 2001 to provide for even
more severe press offences relating to inciting murder and looting, as well as
to stipulate prison sentences of up to five years, even in the absence of actual
acts following from such incitation.

- The Electoral Code

As part of this same policy of strict control, the Electoral Code was amended
in 2003 in order to include an article stipulating a fine of twenty five
thousand dinars against any person making statements on foreign radio or
TV channels during the election campaign.

The amendment initially provided a prison sentence which was subsequently
changed into a heavy fine, following a strong critical reaction against the
draft text.



- II – Violations of the Freedom of Expression

The year 2003 has continued the process started in previous years in matter
of repression of the freedom of expression and of the press in Tunisia. The
year was, however, marked by the following distinctive features :

-  an increasing concern among the professionals, political circles and
civil society about the absence of a free press and the persistence of
deplorable professional conditions, despite a declared unanimity for a
necessary change in the relations of the State with the sector;

- a concern that has been expressed in many reports by the whole range
of international organisations defending the freedom of expression, in
general, and that of the press, in particular, about the condition of
repression and marginalisation experienced by Tunisian journalists.
Certain representatives of Western governments have expressed the
same concern and have, on their part, recommended a liberalisation of
the sector.

Certain positive indicators have, nevertheless, been noted during the year
2003. Of these, we may mention:

-  The release on parole of Mr. Zouhaïr YAHYAOUI who had served
most of his sentence, for the creation of the “Tunezine” website, and
who remains deprived of work and of his passport;

- The regular issuing, despite the difficulties (Cf. Chapter on Opposition
and Opinion Press), of the newspaper El Maoukef, organ of the
Progressive Democratic Party (PDP) and of the review Ettarik El
Jedid, organ of the “Ettajdid” movement. These two periodicals have
been marked by their daring stance, thus allowing a certain space for
democratic forces and civil society. Also the newspaper Al Ouihda
(Unity), organ of the Popular Unity Party (PUP) continued to appear, a
paper that has, in its turn, sought to reflect certain activities of civil
society;

-  The announcement to open up the audiovisual space to private
initiative, which would mean the end of decades of State monopoly.
Though coming in response to a reiterated call by democratic forces,
this opening up move is, however, limited and selective. It ignores, in
fact, several calls by the private sector and has been introduced in the
absence of specifications which would clarify the conditions for
obtaining frequencies and would avoid manipulation and, therefore,
guard against maintaining that monopoly by indirect means.



Calls for a free expression

In the face of such a situation, more and more calls are being voiced by the
various components of civil society for a liberalisation of the press and
observance of the freedom of expression. Accordingly, upon an initiative by
the Tunisian Organisation for the Defence of Human Rights (LTDH), a
group of journalists undertook to circulate in January 2003 among civil
society militants a call for freedom of expression. However, certain
signatories have had, under pressure, to withdraw their signatures to the call,
while others had to go as far as to deny having ever signed it.

Democratic activists also tried to organise a gathering in front of the
headquarters of the Tunisian Radio and Television Agency (ERTT) on 13
and on 27 March 2004 in order to claim the right of the citizen to have
access to the means of public information; the police, however, dispersed the
participants and prevented a delegation from meeting the ERTT executives.
Journalists continue to report pressures exerted in the editorial departments
of the government and State-party (RCD) newspapers, or even in
“independent” papers, each time a journalist tries to express opinion that
differs from the directives given.

Disinformation

Instructions issued by the political body continue, in a most irrational way, to
prevent the publication of an increasingly large number of information or of
subjects. Thus, the floods of the year 2004 which have claimed a heavy toll
of human lives and physical damage, as well as led to the outbreak of a
disease transmitted by mosquitoes (reported in the region of the Sahel, in
particular), were considered as taboo subjects. The Director of Information
has, on his part, ordered that no particular mention should be made of the
name of the Tunisian citizen, Fakhet SARHAN, one of the alleged
perpetrators of the attack of 11 March 2004 in Madrid. The activities and
publications of legal organisations, such as LTDH (Tunisian Organisation
for the Defence of Human Rights), which continues to undergo selective
treatment, the Association of Women Democrats (AFD) or Amnesty
International, remain all systematically shunned by the government
newspapers or by closely associated publications. Other papers continue to
specialise in defamation of militants and opponents.

Censorship and disinformation have not spared high ranking foreign
officials, not without causing the embarrassment of the Tunisian authorities.
Thus, the American Information Centre has had, via clarifications addressed



to certain newspapers, to point out that the declarations attributed to Mr.
Colin Powell, during his visit to Tunis on 2 December 2003, such as reported
by local newspapers, were either distorted or truncated. According to this
note, Mr. Powell would have never spoken of “the remarkable progress made
in the field of human rights”, but has spoken of “achievements made in the
fields of woman rights and education”.

He must have actually expressed appreciation for the authorisation to open
up a private radio station and for releasing a journalist from jail, but he has
also stated that the “world expected from Tunisia progress in political
participation and freedom of the press”.

Prison sentences and lawsuits against journalists

In spite of calls by human rights organisations and associations serving in the
defence of journalists, the director of the banned newspaper El Fajr (Hamadi
JEBALI) and his colleague in the same paper (Abdallah ZOUARI) are still
in prison. They have been several times, during the past year, on hunger
strike, asking to be released and protesting their detention conditions and
their imprisonment which has continued, in the case of Hamadi JEBALI, for
thirteen years now.

Journalists, as well as Tunisian public opinion, have been surprised at the
strange political trial against Mrs. Naziha REJIBA (Om Zied), chief editor of
the Internet paper Kalima, and the iniquitous decision pronouncing against
her a suspended eight-month imprisonment sentence and a fine for “traffic in
foreign currency”.  “Om Zied” is known for her daring and critical positions
against the authorities. Both LTDH and the organisations serving in the
defence of human rights have denounced these practices which oppose any
opinion that challenges that of the power in place. Journalists and
newspapers have incurred various sanctions following published articles.

Khaled HADDAD, from the newspaper El Moussawar, was fired following
an article on the situation of the UGGT (General Union of Tunisian
Workers) after a member of the Executive Board of the said organisation
retracted on statements he had made to him. Similarly, the review Réalités
was deprived of public advertisements for two weeks following an editorial
on the freedom of information.

Denial of professional card

The journalist Mohamed FOURATI (El Maoukif newspaper) has been
denied his right to his professional card, as well as to his passport.



Several journalists, serving for foreign newspapers and magazines, are
denied their professional cards (Abdellatif FOURATI, Slaheddine
JOURCHI, Hamida HABCHI, Lotfi HAJJI).

The administration may at times prevent certain journalists from doing their
work. Thus, the journalist Rachid KHECHANA has not been able to
broadcast a TV report for the channel “LBC El Hayet” on the meeting of the
council of the Arab ministers of the interior held in Tunis in early January
2004; the administration has also prevented the “El Jazira” channel
correspondent, Khaled N’JEH, from broadcasting his reports. Finally, similar
pressures have been exerted to prevent the participation of the journalist
Slaheddine JOURCHI in a televised debate on the channel “El Arabia”
during the meeting of the Arab Foreign Affairs Ministers prior to the
postponement of the Arab Summit that was due to be held in late March
2004 in Tunis.

Intervention in the profession has extended beyond the official organs; it has
also been made by certain officials that allow themselves to intervene with
the paper executives to complain about the critical stance of their journalists.

Pressures and sanctions

Due to their stance, several journalists find themselves exposed to poor
working conditions, as well as to pressures and sanctions.

Several journalists of the Dar Essabeh Group have been fired for having
complained against the “sub-human working conditions” following their
transfer to the new headquarters of the firm which they have qualified as
“premises that are unfit for the exercise of the profession of journalist”.
These are still out of work and their case remains unresolved as yet. The said
journalists are Dalenda TOUIL, Malika DAGHFOUS, Najiba HAMROUNI
and Salem BOULIFA.

Mohamed BOUSNINA, journalist in the daily Esssahafa, has had to publish
a letter in the newspaper El Maoukef to report all the “oppression,
marginalisation and injustice” he experiences and to testify to the fact that
the editorship of the newspaper for which he served has “violated his
freedom in the practice of his profession by preliminary censorship, cut outs
and refusal to publish his articles”. He has accused the editorship of his
newspaper of prohibiting “the freedom of opinion and of expression
necessary to an objective treatment of information”. He affirms that he has
been subjected to several sanctions of which “reducing his salary and using



the latter to stifle both his freedoms and rights”. All this causes Mohamed
BOUSNINA to sink into depression. His situation is not an isolated case
since a considerable number of his fellow-journalists in the “La Presse”
Group, which includes La Presse and Essahafa, have issued on 9 March
2004 a letter to government officials, including the Prime Minister, as well
as to the representatives of civil society, entitled “We call your attention”.
They address in their letter the “situation of the newspaper” La Presse which
they describe as being “totally opaque”. Among other things, they say that
they “can no longer distinguish between what can and what cannot be
published in dealing with national and international issues”, and that it was
“strange that what the journalist could quite obviously talk about in the past
has now become impossible to address as the general directorate and the
chief editorship ban several articles without giving, most of the time, any
reasons or explanations, and without even informing the author of the article.

Prohibitions and censorship have increased quite considerably in recent
months, according to the authors of this letter. They affect all subjects and all
disciplines, including those subjects that the “hierarchy” asks the journalists
“to address or to cover”. The authors of the letter have given examples that
illustrate the situation in the press institutions. Censorship has involved
several articles and reports in the rubrics “Society” and “National Events”,
among which the ban on a report related to floods in the region of Ariana, as
well as reports on the technological pole in this same region, on private
courses, on the secondary school teachers’ strike, and on the prices policy,
not to speak of a quasi permanent prohibition of the caricatures of the
caricaturist Lotfi Ben Sassi, who is almost always required to revisit his
drawings. Censorship also affects several articles in the “Sports” rubric or
those relating to “Politics and International News”. Among the articles
prevented from publication, there are : articles on the physical eliminations
perpetrated by the Israeli army, on condemnations by the UN General
Assembly of the Israeli separation wall, as well as on a coverage of the press
conference held at the offices of ATCE (Tunisian External Communication
Agency) by Pascal Boniface of IFRSI (French Institute of Strategic and
International Relations). Is equally prohibited in headlines, articles or press
agency telegrams any reference to losses incurred by the American forces in
Iraq, in particular the number of the dead and of the wounded; the editorship
contenting itself in general with the title “Escalation of violence in Iraq”.

It is explicitly prohibited to publish the photo of John Kerry, the Democratic
Party candidate for the American presidential elections.

The journalists of “La Presse” Group conclude their letter by pointing out “a
return in force of the policy of censorship and of pressure on their writings”;



they also underscore certain common censorship and control practices such
as the “distortion of articles and the misrepresentation of their content”.
Upon request by the journalists for explanations for such bans and for this
aggravation of censorship, the executives stated that they had received
instructions from the top which they could not unveil”. The journalists of
“La Presse” Group add that “things have come to such a state that certain
articles of political analysis and commentary are censored, with the general
director of La Presse declaring several times that “the journalist has no
longer any relationship whatsoever with his/her article once he/she has
submitted it to the newspaper officials”.

More and more journalists complain from the rule of the one and only
opinion in newspapers, whether the subject under consideration is of a local,
Arab or international order. This attitude was confirmed on the occasion of
the decision to postpone the Arab Summit of March 2004 when instructions
were given not to publish either news or commentary that would not be in
line with the official decision. This was all the more the case following
comments by certain political parties that expressed different opinion.
Besides, it is commonly known that newspapers publish without discussion
articles that have been prepared outside of the newspaper editorship.

Towards mid-April 2004, the review Réalités declined to publish an article
by the journalist Nadia Omrane that was critical of Washington. According
to the journalist, the US Embassy in Tunis could not lecture people on
journalistic ethics at a seminar organised under the leadership of those who
have “executed” journalists in Baghdad.

Precarious financial conditions

Transgressions have, on the other hand, affected the financial conditions of
journalists. Several among them complain from failure by their employers to
observe the collective agreements governing the sector and accuse them of
failure to apply the salary scale or to pay the bonuses provided by such
agreements, which leads to an often precarious material situation. The same
situation applies to free-lance journalists who see their remunerations
dwindle away to the ridiculous amount of three dinars (two Euros) per
article.

The case of the journalist Abdellatif Fourati is quite eloquent in this regard.
A renowned journalist and editorialist of the daily Essabah, for not less than
forty years, he had been employed there based on a contract drawn up in due
form until the year 2001. In spite of that, he was unfairly fired and the court
to which he had complained dismissed his case.



Censoring the foreign press

It has become a common practice to prevent the circulation of a foreign
newspaper several times a week, or to delay its circulation two or three days,
such as is the case regularly for the newspapers El Quods Al Arabi and El
Hayet, with the latter paper’s editorial board having had to suspend its
circulation in Tunisia due to the many seizures it had experienced. As for the
Editor-in-Chief of El Quods Arabi, he has declared to “Al Jazira” in early
April 2004 that Tunisia “is the country that puts most obstacles to the
circulation” of his newspaper.

Creation of new publications denied

The Administration still keeps silent (which amounts to rejection) as regards
applications to publish newspapers that were submitted as far back as ten
years ago, if not more. Such is the case of the review Maqassed, by the
university professor Mohamed TALBI, Kalima by Sihem BEN SEDRINE,
Alternative Citoyenne by Nadia OMRANE, La Maghrébine by Noura
BOURSALI, and El Adib by Abdellatif FOURATI.

Opaqueness continues to mark the attitude of the Administration towards
associations : the Observatory of the Freedom of the Press, of Publication
and of Creation” (OLPEC) is still denied authorisation and its constitutional
committee has lodged a complaint against the Minister of the Interior for
abuse of power (Administrative Tribunal case N° 1/10142).

During the 1st quarter of 2003, the Association of Tunisian Journalists (AJT)
experienced tough times. The holding of the extraordinary assembly, whose
proceedings included, inter alia, the amendment of the association’s by-
laws, was met with mixed feelings among journalists. On its part, the
International Federation of Journalists (IFJ) has decided to suspend the
membership of AJT until a final decision was taken at the coming IFJ
congress due to be held on 29 May in Athens. According to IFJ, the
Association of Tunisian Journalists (AJT) has not played its role as defender
of freedom of the press in Tunisia in conformity with the Federation by-laws.
Upon which, AJT held a general extraordinary assembly. Sharp criticism
was made to the Board of the Association for failing to play its role in
defence of freedom of expression and of journalists. One member of the
Board, Lotfi HAJJI, has made public his decision to suspend his membership
in the Board of AJT. In a self-critical statement, the Board of AJT announced
its intention to undertake missions with a view to defending its cause with a
certain number of Arab and European professional associations.



It is worth mentioning that the International Association of Newspaper
Directors already dismissed the Tunisian Association of Newspaper
Directors in June 1997 for “abdication to defend the freedom of the press”.



- III – The Audiovisual Sector : Opacity and a
Travesty of Openness

The political decision to open up the audiovisual sector to private initiative is
basically neither a withdrawal by the State nor a liberalisation of
information. The public Administration still maintains total control over this
sector by granting frequency authorisations to certain persons and refusing
them to others. The main conclusion to be derived from the granting or
rejection conditions of such authorisations is the absolute opaqueness which
marks them. The authority in charge is not required to justify its rejection,
and the Tunisian citizen is never informed about the conditions of granting
new authorisations to operate a radio station or to broadcast on a new TV
channel. Invitations to tender via the press, though stipulated in Article 20 of
the Communications Code, have never been brought to the knowledge of the
public. Besides, the public radio and TV stations remain hermetically sealed
to non official means and, above all, those of the democratic opposition.

The major event of the year 2004 has been the mobilisation of the opposition
and the components of civil society to hold a gathering in front of the head
office of the Radio and TV agency in Tunis in order to claim access to public
radio and TV and to call for freedom of expression.

A tightly controlled openness

It is a fact that, in the wake of the globalisation of social activities, in
general, and of communication, in particular, the opening up of the
audiovisual sector to private initiative, as well as the end of State monopoly
in this area, seem to be required by economic and political exigencies.
Autarky, the establishment of State control, the opaqueness that characterises
public life and denying the citizen any participation in the life of the City, are
on the decline throughout the world. No country can afford to remain outside
of this process of opening up, transparency and active participation on the
part of all citizens.

Yet, in Tunisia, in the absence of any transparency, public consultation and,
above all, in the absence of any regulatory body that would be truly
autonomous vis-à-vis the State, this opening up becomes hypothetical and
takes the form of allegiance and State patronage.



The declaration made by the President of the Republic on 7 November 2003,
announcing the end of State monopoly over the audiovisual sector raises a
whole host of problems.

Indeed, the Head of State announced at the same time the launch of a private
radio station, “Radio Mosaïque”, whose owner, a former journalist in the
daily Ech Chourouq has distinguished himself by his absolute and zealous
allegiance to the power in place. On 14 February 2004, Tunisians learn in the
press about the establishment of a private TV channel in Tunisia without any
clear information to the citizen about the procedure of launching the
invitation to tender and based on which specifications. Who are the bidders
and how was this particular developer selected as successful bidder?

There again, the right of the Tunisian citizen to a full and honest information
is totally ignored.

Within the same context, we learn that several persons who have completed
the legal formalities with a view to requesting from the relevant authorities
the granting of frequencies to launch a radio station are still awaiting a
response. This is the case, among others, of Zied El Héni (Radio Carthage)
who has lodged a complaint against the Higher Communication Council
(CSC) with the Administrative Tribunal in March 2004 “for abuse of power
by the Administration”, a complaint which has not been processed as yet,
and of Rachid Kéchana who submitted a similar application to the Ministry
of Telecommunications on 17 March 2004 and still awaits an answer from
the ministry.

Yet, new provisions were introduced in 2001 in the Telecommunications
Code. These provisions set out the criteria of allocation of emission
frequencies –being till then under State monopoly—to private developers
(Articles 48, 50 and 51), and places any emission, reception or operation of
any communication equipment under joint control by the Ministry of
Telecommunication, the Ministry of National Defence and the Ministry of
the Interior (Articles 52 and 56). A “National Agency for Frequencies” was
set up (Article 47), as well as a “National Communications Authority”
(Article 63).

Henceforth, the operating of a radio-electric frequency or a
telecommunication network—whether private or public—without
authorisation by the Agency is liable to a prison sentence of six months to
five years (Article 82). In other words, this provision applies not only to the
operating of a radio or TV station, but also to connection to a private satellite
network . . .



Radios and TVs hermetically sealed to non official means

At a time marked by the proliferation of satellite channels which Tunisian
households can receive via dish antennae, many citizens continue to wonder
at the opaqueness still marking the ERTT (Tunisian Radio and Television
Broadcasting Agency) which is, however, a “Public Institution”.

Neither its earnings which it gets from advertising nor its public following
are known to the public at large. More laughable still, the representatives of
civil society and those of the democratic opposition are never invited to TV
and radio sets. The main leaders of the democratic opposition only appear on
the TV screen once in five years and for some ten minutes on average, on the
occasion of each presidential and legislative election campaign. The faces
and voices of the main representatives of independent civil society remain
banned from the radio and TV sets while, at the same time, the 1975 law
requires the citizens to pay a ERTT licence fee indexed to the STEG
(Electricity and Gas) bill, a provision that has now become absolutely out of
place when we know that over a half of Tunisian households watch the
national TV only occasionally.

In this regard, public mobilisation for the freedom of expression and the right
of the citizen to information has constituted a decisive turning point in recent
months and has spread to all walks of Tunisian society : Public gatherings in
front of the Tunisian Radio and Television Broadcasting Agency were held
on 11 February 2004 and on 27 March 2004. They mobilised militants from
civil society and from the parties of the democratic opposition. In the wake
of this mobilisation, a coordination “for the freedom of information and of
expression” grouping all these components has been set up.

Towards the establishment of a public audiovisual authority truly
independent of the State

In democratic countries, the management and organisation of the media
sector as a whole cannot belong under such political institutions as the State.
The rationale behind this is that, in the name of the separation between State
and civil society, it belongs to the public institutions which actually issue
from society, i.e. the true representatives of all civil components, to see to a
strict and equitable application of the right to an objective and independent
information.

The examples abound throughout the world, and can serve as illustration.
The Higher Council for the Audiovisual Sector (CSA) in France and other



independent bodies that are beginning to emerge in certain African countries
show that it is possible to envision the grouping, within the same body, of
the professionals of the sector, the representatives of the public and other
distinguished social actors that are recognised for their competence and,
above all, their independence.

In Tunisia, the confusion State/party, as well as the management of this
sector by a State institution under its current profile and in the guise of a
“public service”, is an aberration that is increasingly denounced by
Tunisians. Such a confusion is totally antonymous with the freedom of
expression and of communication, equality of access by all citizens to full
and complete information, the role of information in the development of civil
society and the debate on issues of national interest and its role in political
alternation.



- IV – Opposition Press and Opinion Press

The year 2003 was marked by continuous pressure and harassment exerted
against opposition newspapers that continue to appear under difficult
conditions, while certain opinion reviews could not survive such a
clampdown on freedoms.

Of the seven opposition weeklies that used to be issued in the early 1990s,
namely El Mostaqbal, El Maoukef, Ettariq El Jadid, El Ouihda, El Fajr, El
Badil and El Watan, only three now continue to be issued and under difficult
conditions hampering their role as independent forums.

To give but one example, certain weeklies of the 1980s-1990s have had to
reduce their periodicity to become either monthly, such as Ettariq El Jadid,
or else to appear on an irregular basis.

El Maoukef, deprived of public subsidy, has had to thin out from 16 to 4
pages, while El Ouihda continues to be issued on a weekly basis.

The difficulties experienced by the opposition papers may be summed up in
four major problems :

- Subsidies:

By virtue of the law of 21 July 1997 on the funding of political parties, such
as amended on 29 March 1999, public subsidy was limited exclusively to
those parties that are represented in the parliament, unlike the approach
adopted in democratic countries which, regardless of this criterion, step up
their subsidy to opinion papers in order to compensate not only for their
reduced sales but also for the low revenue generated by publicity.

The compensation of 60% of the cost of paper is equally reserved for the
“parliamentary opposition”.

In this regard, the officials of the newspaper El Maoukef launched in 2003
several calls intended to alert public opinion to the risk of disappearance of
their publication in the absence of any support.

- Censorship:



The Press Code requires every printing house to submit a certain number of
copies of any newspaper to the ministry in charge of information, without
this preventing delivery or distribution in newsstands (Articles 4 to 12).

In infringement to this legal framework, the authorities require the printing
house of El Maoukef and Ettariq El Jadid to await approval by the Ministry
of the Interior before delivery of the newspapers to their editors.

Moreover, the deposit receipt is issued only after approval by the latter
censor. This operation claims on average a full day from Ettariq El Jadid
and ranges between 24 and 72 hours for El Maoukef.

This “dépôt légal” (legal submission of copies intended for publication),
which is initially intended for conservation of the heritage, thus turns into a
device for content censorship.

The other newspapers are not subjected to this preliminary censorship,
although many journalists have complained about the internal censorship
practiced by the editorship.

Furthermore, the officials of the monthly Ettariq El Jadid have complained
about the fact that the issues send to the subscribers by mail do not reach
their addressees. Thus one of the newspaper issues has not reached any of
the subscribers.

El Maoukef, on its part has denounced pressures exerted on newsstand
holders that they do not display the paper in their stands, as well as
confiscating several issues to reduce their sale.

- Advertising:

Public or private advertising remains the key source of financing of
newspapers. The private sector does not entrust any announcement or
publicity to opposition papers for fear, according to certain businessmen, of
retaliation by the State under various forms, of which—often—tax
harassment.

The announcements and advertisements by State or semi-State institutions
are, on their part, under monopoly of The Tunisian External Communication
Agency (ATCE) which belongs under the authority of the Presidency of the
Republic.



Accordingly, throughout 2003, while Ettariq El Jadid received certain
announcements and advertisements, El Maoukef did not receive any.

The so-called “independent” reviews and newspapers enjoy, on their part,
certain acts of generosity by ATCE (The Tunisian External Communication
Agency which holds, in fact, monopoly over publicity).

This ban on publicity does constitute a major hindrance to the development
of an opinion press, in general, and of an opposition press, in particular.

Paradoxically enough, ATCE has extended its generosity to a large number
of periodicals and radio or TV channels overseas under the form of publicity
or of newspaper/magazine supplements. Ranging from the USA to the Arab
world, through Europe and Russia, this godsend has benefited in particular
the following publications:

Afrique Asie, Washington Times, Arabies, Afrique magazine, l’Intelligent, El
Arab, El Haouadeth, El Mashhad Essiyassi.

- Subscriptions:

Unlike the other private periodicals that have benefited from the subscription
of public companies such as those of ATCE, Tunis Air or of the ministries,
in order to balance their finances or even make substantial profit, the
opposition press has been denied this advantage.

This other form of exclusion instates an additional means of pressure and a
constraint on the freedom of expression by cutting down the resources of the
papers of the opposition parties.

At the same time, contrary to Article 23 of the Press Code which prohibits
“illegal” publicity and in compliance with the directives of the authorities
against the opposition parties and independent organisations, most private
newspapers continue, in impunity and with the kindness of the control
services, to profit from such a form of prohibited publicity and to publish
only that information which is “politically correct”.

Besides the discrimination against and the pressure exerted upon the
opposition press, is must be pointed out that a number of independent
reviews and newspapers still cannot be published in absence of the freedom
of expression. Of these, it is worth mentioning the following:

- Errai which has not been issued since December 1987;



- Le Phare which has not been issued since the late 1980s;
- Le Maghreb, closed down in the late 1990s while its Director Omar

SHABOU was sentenced to prison;
-  El Fajr whose Director Hamadi JEBALI has been in prison since

1991;
- El Badil, going out of publication towards 1996 and whose Editor-in-

Chief Hamma HAMMAMI received a prison sentence for political
reasons;

- Outrouhat, going out of publication in the late 1980s;
- 15 – 21, going out of publication in 1989.



- V – Internet Under Watch

A legislative and administrative control system

It is the Decree of 14 March 1997, relating to the telecommunications Value
Added Services (SVA) that organises and regulates the diffusion of Internet
in Tunisia.

It lays down the legal system for operation of this service, as well as sets out
the statutes of the Internet service suppliers and the procedure of their
authorisation. Besides, the rights and duties in their relation with the
Administration and their customers are stipulated in the Order of 22 March
1997 which establishes the particular specifications for Internet operating.

The legislative system also regulates the delivery of Internet to the general
public and to the economic operators.

Accordingly, the following mechanisms have been set up:

• The Telecommunications Code of 2001;
• A network of public centres for Internet access (cyber-cafés) whose

operating is controlled under the conditions set in the Specifications
(1998);

• An amendment of the penal code according to the existence of the
Internet network and the computer hardware (Law of 2 August
1999);

• Authentification of electronic signature (Law of 13 July 2000);
• Electronic transfer of stock market values (Law of 21 March 2000);
• Regulation of e-commerce

National Agency for Electronic Certification and Protection of
Personal Data (Law of 9 August 2000);

• The anti-terrorism law (10 December 2003) which also applies to
use of the Internet;

• The National Agency for Computer Safety, belonging under the
authority of the Ministry of Telecommunications and Transport
(MTT), whose purpose is to protect the Tunisian Network against
any hacking acts, which holds full control over public and private
networks, except those of the Ministry of the Interior and of the
Ministry of Defence, and which must be necessarily notified of any
hacking or attempted hacking whether this takes place on the public



or private network (Law adopted on 14 January 2004 by the “House
of Deputies” (Parliament)).

A national operator, the Tunisian Internet Agency (ATI), sole operator at the
start, has given over this activity to 12 operators: 5 private operators, of
whom certain affiliates close to the power in place, and 7 public operators.

The Internet administrative control system is, itself, subjected to the public
order system (Cf. Table attached herewith).

ATI has the upper hand in matter of authorisation of Internet public centres,
which are under its control, and requires that fees must submitted to its
supervision, as well as, on a monthly basis, the list of subscribers. It also
gives advice as to the registration or not of the subscriber.

As for the service providers and publinet (public Internet centre/ cyber-café)
operators, their operating authorisations are subjected to commissions, with
representation of the Ministry of National Defence and the Ministry of the
Interior, and it is the Governor of the region concerned that decides, in fine,
whether or not to grant the authorisation. (For further information about the
network of service providers under ATI authority, cf. www.ati.tn).

The rate of Web users is one of the lowest worldwide: In Latin America, the
rate is 1000 users par 10.000 inhabitants, and in South and East Asia it is
2000 per 10.000. In Tunisia, this rate is of 570 per 10.000 inhabitants;
excluding the Administration uses, individuals account for a mere 7.5% of
the users.

Result : Between 1996 and 2003, the number of subscribers has been
multiplied by 5000, thus reaching 570.000 and the number of sites has
passed from 5 to 1000. The government objective is to reach 800.000 users
by 2005.

The organisation structures are characterised by a strong centralisation on the
administrative level and by a monopoly on the economic level, which allows
the State to keep strict control over access to the Worldwide Web, to censor
messages and to block certain sites.

Operating of publinet centres (cyber-cafés)

The operating of a publinet centre is stringently controlled. A permanent
service must be ensured by the manager who must control any registration
on diskette. He assumes responsibility over the content of the home pages, a



penal responsibility that extends to the client subscribers, the holders of
home pages and the servers that host them “who must cut short any
information counter to public order and to proper conduct”. The official in
charge must post all prohibitions and the penalties incurred in case of
offence, in particular the “content of the services”, which involves a quasi-
systematic control over the content of the transmissions and censorship over
all that might affect “high-ranking personalities” or address “political
issues”.

The manager of the centre is required to keep for a whole year a copy of the
pages of the addresses of the consulted sites.

Publinet centres (cyber-cafés) are subjected to a double control:

1 – That of the Ministry of Telecommunications conducted by a team of
controllers who undertake site visits;
2 – That of the Ministry of the Interior conducted by the political police. The
case of the Internet journalist Abdallah ZOUARI is illustrative of the
“alertness” of the Net police that has intervened to prevent him from sending
an e-mail from a publinet center (cyber-café) in Zarzis. The lady manager of
the centre had been coerced into lodging a complaint against him. The case
has incurred Mr. ZOUARI a firm four-month prison sentence (18 November
2003).

The publinet centres (cyber-cafés), which counted 300, had slimmed into
260 following the police campaign triggered after the arrest of the cyber-
dissident Zouhaïr YAHYAOUI, before rising again to 320. For the sake of
comparison, the number of cyber-cafés in Algeria counts 4800 (February
2004).

In Tunisia, there are 0.3 publinet centres (cyber-cafés) per 10.000
inhabitants, while in Algeria there are 4 times more, that is 1.3 cyber-cafés
per 10.000 inhabitants.

Closing down of sites

Internet communications go through a central node. The State controls the
contents and circulation of information via the Internet by keeping control
over telephone lines, Internet accounts and sites, and this by using high-
performance screening software. Public authorities have acceded the
technical possibility of closing down access to certain sites and they actually
undertake to do that for certain sites, of which those of international



organisations (such as IHRF/FIDH, RWF/RSF, WOCT/OMCT, Amnesty
International, Human Rights Watch).

The destruction of electronic correspondence by the sending of viruses or of
messages to saturate them (LTDH (Tunisian Association for the Defence of
Human Rights), ATFD (Tunisian Association of Democrat Women),
Tunisnews, Tunisie2000) has become common practice. It remains that
electronic mail may be diverted, especially that of political or human rights
activists, while e-mail boxes may be blocked by hacking of the password.

The outbound Internet network is subjected to an increased surveillance and
several sites are constantly blocked, of which not only those of CNLT
(National Council for Freedoms in Tunisia), LTDH (Tunisian Organisation
for the Defence of Human Rights), RAID-Attac Tunisie (Rally for an
International Alternative to Development), but also those of political parties
or information organs (Libération, El Jazira, Ezzitouna). Consequences :
Many Tunisians cannot access the sites of their choice, including students
and researchers.

All those who venture to transgress these interdicts and defy the blocking of
the sites on the WWW are subjected to harassment and even legal
procedures, and may lay themselves open to a strict application of the
repressive system of the Press Code.

Offence for Internet use

While the authorities deploy considerable material and human means for the
service of censorship, diversion of e-mails or denial of access, the users
deploy on their part a limitless ingenuity in order to bypass control,
screening and censorship. They had used proxy servers, but the development
of control technologies has put an end to this practice. The authorities also
resort to the creation of counter-sites with misleading appellations, such as
that of Amnesty-tunisia.org.

In such a context, it is superfluous to speak of competition in matter of
prices, of necessary confidentiality and of security. The key issue is to know
how to reconcile this authoritarianism and this unanimistic discourse with
the declared objective of the government to attract foreign investments
which need to develop in open spaces.

Not only the economic exigency, but also the large numbers of a youth eager
to open unto the world, lead the power in place not to undertake a necessary



regulation of the network, but to put hindrances at all levels of the WWW for
purposes of political control.

The latter concern has become a top priority, so much so that what used to be
common practice in the 1970s and 1980s with regard to press offences is
now reproduced for Internet use offences. Cases are fabricated, with
“confessions” wrested out under duress, files devoid of evidence, rights of
the defence trampled underfoot, iniquitous trials, scandalous sentences.

If in the case of the Internet user Zouhaïr YAHYAOUI, founder of the site
“Tunezine”, the mobilisation of national and international public opinion
finally led to his release on 8 November 2003, after a year and a half of
imprisonment of an initial 2-year sentence, the case of the young people of
Zarzis is “outlaw” pure and simple, in the sense that regardless of the crime
perpetrated by a human being, the latter has a right to a fair and equitable
trial.

In the year 2003, at least 17 young Internet users were arrested and
prosecuted.

The profiles of the Internet users arrested so far illustrate the whole range of
the phases of the control exercised by the Net police on the WWW, as they
included:

- a webmaster (Zouhaïr YAHYAOUI);
- a e-mail user (Abdallah Zouari);
- Internet surfers (internet users in Ariana and Zarzis).

Most of them are aged between 18 and 26.

Case of the young people from Ariana

These are 9 youth (mostly students) who were arrested on 9 February 2003
and whose arrest was based on their holding documents downloaded via the
Internet. They are still awaiting trial.

Case of the young people from Zarzis

Omar Farouk CHLANDI, Hamza MAHROUG, Amor RACHED, Ridha El
HADJ BRAHIM, Abdelghaffar GUIZA and Aymen MCHEREK were
sentenced to 19 years and 3 months of prison each and to 5 years of
administrative control on 6 April 2004 by the Court of First Instance
(Magistrates’ Court) of Tunis. Most of them are aged 21.



Abderrazek BOURGUIBA, now 19, was sentenced on 16 April to 25 months
of prison. At the time of his arrest, he was aged 17.

Tahar GMIR and Ayoub SFAXI were sentenced in absentia: the former to 19
years and 3 months, the latter to 26 years and 3 months.

The charges:

Constitution of a gang for purposes of preparing and committing attempts on
persons and goods, preparation, transport and possession of explosives,
devices and materials intended for the making of such explosives, theft,
attempted theft and holding of unauthorised meetings.

The “evidence” alleged to have been seized—but which has never been
exhibited to the defendants whose files the lawyers have never been able to
consult—are:

- A 6-page document on the Kalachnikov machine gun;
- A one-page document on the manufacture of silencer for guns;
- A 9-page document on the manufacture of matches for bombs;
- A one-page document concerning the timer;
- A 9-page document concerning arms and ammunitions;
- A 28-page document on Jihad;
- A 12-page document on Jihad ;
- A 4-page document in French language on fraudulent use of magnetic

cards.
All these documents were allegedly downloaded via the Internet.

- A document concerning the simulation of an attack against the HQ of
the National Guards of Zarzis by Bazooka;

- A magnetic card for recharge of a mobile phone connected to a plastic
part and covered by aluminium foil, held to an electric wire.

Falsification of arrest dates

The defendants were arrested, according to the official version, in Tunis on
26 February 2003; however, news of their arrest had already transpired on 18
February 2003.

On 19 February 2003, their lawyers had already notified the “Procureur de la
République” (Public Prosecutor) to the Court of First Instance of Médenine
about violation, by the police, of the police custody time-periods of their



clients, as well as their incommunicado detention since 5 – 10 February
2003.

While actually arrested on 5 and 8 February in Zarzis, Southern Tunisia, no
official report accounts for the three weeks they had spent in isolation. What
has happened to them during those 18 days? The testimonies issued mention
the seizure of the students’ computers, which seizure does not figure in any
report.

Territorial non qualification of the court

During a first hearing on 3 February 2004 (that is, not less than one full year
after arrest), the case was deferred to 2 March 2004. The defence lawyers
invoked then the territorial non qualification of the Tunis court, since the
defendants’ arrest had taken place in Zarzis, and what of the Médenine court
which has competency in this case?  They claim the temporary release of the
defendants in view of their age and the absence of a criminal record, in
addition to the fact that the files were devoid of evidence. These pleas were
all dismissed.

Torture and ill-treatment

The four defendants Abderrazek Bourguiba, Abdelghaffar Ben Guiza,
Hamza Mahroug and Omar Rached declared that they were tortured
throughout the first ten days following their arrest. They maintain that they
were transferred upon their arrest in Tunis to the HQ of the Ministry of the
Interior (State Security) where they were held for seventeen days, and that
during the first twenty four hours they were kept without food.

They declare having been tortured during the first ten days: beating with
batons, punches and kicks all over their bodies, suspending Hamza
MAHROUG and Omar RACHED by their hands to the ceiling after they had
been stripped naked in freezing cold; suspending and beating with batons on
the feet and the arms. Abderrazek BOURGUIBA (17 years) declared that he
was so scared that he thought he had gone mad.

Hamza MAHROUG said it occurred to him to commit suicide in order to
spare himself further torture. As for Omar RACHED, he went on hunger
strike during the first two days of his arrest. He ended his hunger strike when
they threatened to bring along his mother and his sister to undergo
torture–stark naked—in his presence. The defendants were confined to
individual cells for a week, probably for the visible torture marks to
disappear. They were moved to Bouchoucha police barracks (located in a



close suburb of Tunis) some time about 25 February 2003 (they could not
tell the exact date as a result of the torture and solitary confinement). During
the six days they spent in Bouchoucha, they received just one sandwich
every twenty four hours. They were fetched about three times from the
barracks to be further interrogated in El Gorjani barracks. The four
defendants stated they had signed police reports under threat of being
returned to the State Security HQ where they had been tortured. Omar
RACHED said that he had signed a police report in El Gorjani without
having been interrogated.

On 12 March 2003, Abderrazek BOURGUIBA, Abdelghaffar BEN GUIZA,
Hamza MAHROUG and Omar RACHED appeared before the examining
magistrate to the Court of First Instance of Tunis: the lawyers of the defence
withdrew from the hearing in protest against the examining magistrate’s
refusal to allow them to see the detainees (between 8 and 12 March) and to
get copies of the indictment documents. They deemed such a refusal a
violation of the rights of the defence and of the right to a fair trial. The
detainees abstained from answering the examining magistrate’s questions in
the absence of their lawyers. The families of the detainees had been denied a
visit to them until 3 months after their arrest (that is, until 8 May 2003).

Nothing in the indictment files proves that the defendants have
manufactured, assembled, transported or stored explosive matter or that they
were in possession of devices and matter with the intention of making
explosive devices such as stated in the indictment charges. The criminal
court returned the verdict above, which LTDH qualified as “cruel”, and was
presided by Mr. Adel JRIDI.

In the face of such slippages endangering the freedoms of Tunisian citizens,
LTDH has deemed it its duty to assert its claim that all the defendants in this
case (N° 6623/2003) be released at once.


